Uppgång för Supporterhuset – succé med nya tröjlanseringen
Precis som många andra verksamheter hade Supporterhuset ekonomiskt tufft under pandemin.
Men den senaste tiden har det gått bra, bland annat med nya kollektioner och fortsatt korvförsäljning.
Supporterhuset, som är en mötesplats för MFF-supportrar och har sin lokal på Södra Förstadsgatan, har sett en uppgång.
– De senaste åren har vi märkt av den här stora energin på alla håll och kanter, säger verksamhetsansvarige Mikael Jönsson till Gasetten.
– Det är full rulle i flaggverkstaden, många som rör sig här på matchdagar och hela tiden annars.
Den senaste kollektionen som de släppte var 79-matchtröjorna, i samarbete med Admiral och Malmö FF, för att hylla finallaget från 1979. Det är bara några enstaka tröjor kvar av de 1979 tröjorna som gick i tryck. De hade även fem föreläsningstillfällen med Ole Törner och Staffan Tapper, där den sista av de fem var på Eleda Stadion och med 600 sålda biljetter.
– Shoputskottet har gjort ett superjobb. Vi har träffat rätt på alla delar av den här Admiral-kollektionen som vi tar in. Vår näst senaste, en himmelsblå ”track jacket”, har varit superuppskattad. Det känns som att man börjar se Admiral mer och mer på stan, mer och mer på läktaren, och det är ett jäkligt fett sätt att dels hylla historien och dels komma i en linje med grymma kläder. 10/10 på det samarbetet.
– ”Flabben”-serien ska vi inte ens prata om.
– Jag hade en amerikansk turist i höstas som slet upp dörren och sa ”Is this where you get the Flabben shirt?”. Då vet man att den flyger. Vårt flaggskepp Skyline-kollektionen är också bestående. Shoputskottet har digitaliserat Eric Perssons skrivstil med ”Di Blåe”, som vi förädlar på kläder. Den är också uppskattad. Vi har grymma ideellt engagerade på video, foto, evenemang… Det får det att fungera för oss.
En annan intäktskälla är att Supporterhuset fortsätter att sälja grillade korvar vid Hörnet på Eleda Stadion inför herrmatcher, där de brukar grilla 300-350 korvar per match, och de grillar fortfarande även på dammatcherna.
I flaggverkstaden, dit MFF-supportrar får komma för att göra sina egna flaggor, är det folk i stort sett varje dag.
– Många har ett större projekt där de målar i olika lager. En flagga kanske du behöver besöka fem, sex eller tio gånger för att få den färdigställd, men det blir ett jäkligt fint resultat när man lägger den tiden.
– Kulturutskottet hade en flaggworkshop under sportlovet. Många av de som var med då, 12-13-14-åringar, har varit återkommande och gjort jättefina flaggor.
Bland kommande aktiviteter inbokade är att ”A du!”-podden ska ha en liveinspelning i Supporterhusets lokal och undertecknad ska vid ett tillfälle efter semestern komma dit för att hålla en föreläsning. Supporterhuset har också börjat fundera på hur sommarens Europakollektion ska tänkas se ut.
Foto: Bildbyrån