MFF tar nästa steg i samarbetet med Skåne Stadsmission
En MT96-målad klädcontainer är det mest synliga tecknet på det nya samarbetet mellan MFF och Skåne Stadsmission. Men det kommer att rymmas mycket mer i det tvååriga avtalet som nu inleds mellan de två parterna.
– Exakt vad är omöjligt att säga. Är det något vi lärt av pandemin är att saker händer och behov uppstår som inte riktigt går att förutse, säger Karin Heri, ansvarig på MFF i samhället, till Fotboll Skåne.
Ett par konkreta saker är dock spikade.
Från och med idag står en klädcontainer utanför MFF-shopen i Eleda Stadion. Ytterligare en sätts upp vid Mobila. Där kan alla som vill skänka kläder, som det finns ett stort behov av hos många av dem som Skåne Stadsmission hjälper.
Supportergruppen MT96 har målat dem så att det tydligt syns att det är MFF som är med och stöttar.
Dessutom kommer Malmö FF:s traditionella julkampanj i år att ha anknytning till Stadsmissionen, som även i andra sammanhang kan utnyttja MFF:s stora genomslag i sociala medier.
Redan tidigare under pandemin har många från MFF gjort besök hos Skånes Stadsmission, lärt sig mer om det stora sociala arbetet som görs där och bland annat hjälpt till med att packa matkassar. VD:n Niclas Carlnén har varit där liksom Anders Christiansen och Cornelia Lindgren. De två lagkaptenerna bli nu även personliga ambassadörer för samarbetet.
När allt presenterades idag passade Skåne Stadsmission på att släppa sin årliga fattigdomsrapport. I år fokuserar den på hur pandemin påverkar människor i social och ekonomisk utsatthet. Lena Wetterskog Sjöstedt, direktor på Skåne Stadsmission, berättade om de stora – och delvis nya – behoven, men betonade också att det faktiskt går att göra väldigt mycket.
Två exempel är samarbetet med MKB och Skånemejerier.
När MKB i pandemins början snabbt insåg att det fanns ett behov av att hjälpa alla +70-hyresgäster som inte kunde eller ville gå ut assistans med att handla mat och annat tog man kontakt med Skåne Stadsmission. Där fanns resurserna att direkt dra igång allt som behövdes. Numera är behovet av hjälpen med att gå och handla mindre, men ensamheten större och då går man ut på promenader med de äldre hyresgästerna.
Skånemejerier stöttar till exempel med matsvinn till kassarna.
Där ser MFF också en potential.
– Vi har haft tillfällen då vi fått mat över i vår restaurang som vi kört över till Stadsmissionen, säger MFF:s VD Niclas Carlnén.
När publiken åter blir tillåten på matcherna kommer givetvis de tillfällena att bli fler.
– Tidigare när vi hade publik blev det ganska mycket över, korv och annat, som vi då kunde skänka. Nu utan publik blir det inte så. Men vi hoppas ju snart ha åskådare på läktaren igen.
Alla betonar också att det ska bli ett flexibelt samarbete.
– Jag tänker att när vi är i en kris som vi befinner oss i uppstår olika behov och då får vi tänka till och se hur vi kan hjälpa. Hur kan vi göra helheten så bra som möjligt? Halvmiljonen som ser oss i MFF på sociala medier är också en kraft vi kan utnyttja och den blir givetvis större när man har något konkret att hänvisa till. Det är därför containern vi satt upp här utanför blir en så viktig symbol. Man kan komma hit och skänka sina kläder och då blir mitt konkreta bidrag i det stora sammanhanget påsen jag lägger ner i containern, konstaterar Niclas Carlnén.
Mycket handlar även om att upplysa och få folk att förstå hur det kan se ut i en verklighet de normalt inte möter så ofta, men Skåne Stadsmission hela tiden jobbar i.
– Det finns familjer i Malmö och Skåne som har det jäkligt tufft. Man tror ofta att i Sverige har alla mat på bordet, men så är det inte. Bara att få komma ut med det budskapet är viktigt, säger Eva Emmelin, kommunikatör på Skåne Stadsmission.
Foto: Ole Törner
På bilden vid containern: Eva Emmelin, kommunikatör på Skåne Stadsmission, Niclas Carlnén, VD MFF, Lena Wetterskog Sjöstedt, direktor Skåne Stadsmission och Karin Heri, ansvarig MFF i Samhället.