MFF:s årsmöte ska rösta om man ska stoppa försäljningen av Stadion-namnet
När Malmö FF håller årsmöte på fredag kommer medlemmarna att få ta ställning till en motion om att säga nej till att sälja ut Stadionnamnet. Det är en principiell fråga och föreningen har råd säger motionärerna. Styrelsen yrkar avslag, säger att man snarare behöver öka intäkterna och att de fasta inkomsterna är de viktigaste.
Motionen är rubricerad “Stadions namn är inte till salu” och samma budskap har kunnat läsas på en stor banderoll framför klacken under årets matcher. Den är inlämnad av medlemmarna Philip, Mattias och William.
Konkret yrkar man:
att Malmö Fotbollförening inte ska förlänga nuvarande avtal med Eleda om namnrättigheten på Stadion.
att namnrättigheten på Stadion inte får säljas överhuvudtaget efter det att avtalet med Eleda löper ut.
I motiveringen säger man bland annat att Stadion är mångas hem, “ett hem som inte ska säljas till högstbjudande. Det ska formas av vår egen inspiration, vår historia och vår identitet – inte styras av ekonomiska motiv.”
Dessutom att “Under det senaste året har vi sett hur Malmö FF har använt medlemsdemokratin och den positiva supporterkulturen i sin marknadsföring för att distansera oss från den moderna, hyperkommersialiserade fotbollen som svept över resten av Europa. Det hade funnits ytterligare substans i svansföringen och positioneringen om Stadionnamnet inte var befläckat med ett företagsnamn. Det hade stärkt vår position som en anrik, traditionell och medlemsstyrd förening om Stadions namn var i linje med det.”
Gasetten har pratat med två av motionärerna, Philip och Mattias. De betonar att den goda ekonomin – 317 miljoner i likvida medel och 764 miljoner i eget kaptital – innebär en unik chans för föreningen att ta det här beslutet.
– 2009 när Nya Stadion byggdes var ett helt annat läge. Då var det säkert nödvändigt att få den här extra inkomsten, kanske även för att underlätta lån och finansiering. Likadant de första åren när kostnaden för Stadion var mycket stora och vi inte hade de stora inkomsterna från Europaspelet som sedan ändrade förutsättningarna. Då var ekonomin ansträngd, det är den inte längre och pengarna från försäljningen av namnrättigheten till Stadion är en liten post i sammanhanget. Vi har aldrig haft ett bättre läge att göra det här!
De framhåller också att motionen inte ska kopplas till den tidigare debatten om att Stadion borde döpas om till minne av Bosse Larsson eller Eric Persson, eller liknande.
– Det har vi inga synpunkter alls på. Vi ser det som en rent principiell fråga. Stadions namn ska inte vara till salu.
– Vi vill också gärna påpeka att det inte handlar om risken att rättigheten säljs så att vi får ett tveksamt eller moraliskt olämpligt namn som strider mot föreningens värdegrund. Där litar vi fullt ut på de som bestämmer i MFF och är övertygade om att de inte tar ett sådant beslut. Det är som sagt en fråga av rent principiell karaktär.
Tror ni att ni får igenom motionen?
– Jag tror att det blir tajt, säger Mattias.
– Det är nästan omöjligt att förutspå. En del hänger nog på hur många som kommer på mötet, säger Philip.
Båda är dock överens om en sak.
– Oavsett om det blir ja eller nej är det nyttigt att sådana här frågor lyfts och debatteras. Det är bra för föreningen.
Styrelsen yrkar som sagt avslag.
I en kommentar till motionen säger man bland annat:
“Malmö FF arbetar efter en långsiktig strategisk plan som har vuxit fram under en följd av år. En central och helt avgörande del av den strategiska planen är att nå en fortsatt ökning av intäkterna framöver. Att höja intäkterna är nyckeln för att Malmö FF ska kunna genomföra de investeringar som krävs för att bibehålla och fortsätta utvecklas från nuvarande nivå, både sportsligt och utanför planen.”
Och:
“Namnrättigheten på stadion är en av de enskilt största intäktsposterna. Den utgör en inte försumbar del av de samlade marknadsintäkterna och är betydelsefull för kassaflödet. Att avstå från denna intäkt skulle innebära en fundamental och djupgående förändring av den strategiska planen och göra det avsevärt svårare att nå föreningens sportsliga mål och strategiska ambitioner. Utan intäkten från stadionnamnet står vi inför en situation där kostnaderna behöver minskas. Rent konkret skulle det kunna innebära att två etablerade spelare ersätts av egna unga spelare. Ett alternativ skulle vara att höja intäkterna genom exempelvis en större engångshöjning av biljettpriserna, vilket inte är något styrelse och ledning förespråkar. En bra indikator på föreningens ekonomiska bärkraft är kassaflödet, d.v.s. differensen mellan inflödet och utflödet av pengar. Under 2024 ökade kassan med 33 miljoner kronor, men året dessförinnan minskade kassan med 108 miljoner kronor. Detta förhållande illustrerar variationen som en fotbollsklubb lever med och understryker behovet av att slå vakt om föreningens stabila intäktskällor.”
Med andra ord, intäkten från Stadionnamnet är stabil och förutsägbar och MFF:s ledning vill belysa hur viktig basverksamheten är.
“Malmö FF:s intäkter kommer grovt räknat från tre håll: basverksamheten (publik, samarbetspartners, shop, evenemang, restaurang och andra motsvarande aktiviteter), Europaspel och spelarförsäljningar. Det är de stabila intäkterna från basverksamheten som lägger den långsiktiga grunden. För att Malmö FF varaktigt ska växa och bli bättre är storleken på intäkterna från basverksamheten avgörande. Om vi skulle slå oss till ro och anse att det finns utrymme att minska intäkterna från basverksamheten riskerar vi en tillbakagång för hela föreningen.”
I svaret antyds också något som tidigare inte sagts särskilt tydligt, nämligen att man redan nu förbereder sig för en framtid när klubben måste bygga en ny Stadion.
“Även om det ligger en bra bit fram i tiden gör de senaste årens stora publiktillströmning att frågan om Malmö FF:s nästa stadion sannolikt aktualiseras tidigare än förväntat. När vi når dit kommer det att kräva betydande ekonomiska resurser. Att då ha en stor kassa och ett stort kapital kommer att vara centralt för att finansiera en ny stadion utan att den kortsiktiga ekonomiska börda som byggandet av en ny stadion medför påverkar verksamheten negativt.”
MFF-styrelsen påpekar också att samarbetspartners är ett plus för föreningen, inte något negativt.