Viaplay på HIF:s matchdräkt – SEF kritiska: ”Kom som en överraskning”
Discovery äger sändningsrättigheterna av Allsvenskan, men Helsingborgs IF kommer att ha konkurrenten Viaplay på sin matchtröja.
– Det här är inte i enlighet med våra överenskommelser, säger SEF:s Mats Enquist till Fotbolldirekt.
I torsdags presenterade Helsingborgs IF sitt nya stora sponsoravtal med NENT Group, som är ett streamingföretag. Det innebär bland annat att Viaplay-loggan ska vara på herrarnas matchtröja, trots att de allsvenska sändningsrättigheterna ägs av Discovery Networks.
I en intervju med Fotbolldirekt säger Föreningen Svensk Elitfotbolls (SEF) generalsekreterare Mats Enquist att det är något som bryter mot vad de har kommit överens om.
– Det kom som en överraskning för oss.
– Jag måste få chansen att prata med klubben också. Det är ingen tvekan om att vi kommer behöva ta ett snack med klubben, för det här är inte i enlighet med våra överenskommelser.
HIF:s Reda Chahrour (affärsområdeschef/försäljningschef) säger att sponsoravtalet främst gäller för dam- och flicksatsningen, även om loggan finns på herrarnas matchdräkter.
Discovery säger till Fotbolldirekt att de inte hade koll på att HIF skrev det här sponsoravtalet, och hänvisar frågorna till SEF.
Foto: Bildbyrån