HIF i nära kontakt med partners och medlemmar: ”Proaktiva”
I coronatider behöver Helsingborgs IF hitta nya vägar.
Nu satsar föreningen på att ha en nära kontakt till partners och medlemmar.
– Vi vill också ta hand om de som är lite äldre och som har det tufft i dessa tider, berättar Reda Chahrour, kommersiell chef.
Coronakrisen kom som en chock för Helsingborgs IF, och försatte klubben i djupa ekonomiska problem. I en tidigare intervju med Fotboll Skåne berättade Reda Chahrour, kommersiell chef, hur man nu lagt fokus på att vårda relationer till befintliga partners för att kunna rädda så mycket som möjligt av marknadsbudgeten.
Men det är inte det enda som HIF gör. I ett försök att sträcka ut en hand till ett större omfång av det lokala näringslivet skickade man redan i början av april ut ett email och erbjöd närmare 900 företag chansen att använda HIF:s sociala kanaler för ökad exponering.
– Sen har vi fortsatt med det egentligen hela tiden, med att kontakta olika företag för att se vad vi kan göra för dem, Reda Chahrour, kommersiell chef, till Fotboll Skåne.
– Det är egentligen grunden i hela vårt sätt att jobba, att vi vill göra nån nytta för många. Även om vi inte kan erbjuda fulla läktare, bra stämning och härlig fotboll är det fortfarande så att fotbollen är störst i Sverige, och vi är den största föreningen i regionen. Det är vi som har starkaste dragningskraften och har flest som bryr sig om oss. Det kan fler dra nytta av.
Dessutom har Helsingborgs IF lagt ner mycket tid på att prata med privatpersoner som har ett intresse i föreningen.
– Vi har faktiskt suttit och ringt runt till snart 1 000 medlemmar, och såna som kanske inte har varit medlemmar sista åren eller liknande. Vi har gjort ett ringrace för att kolla hur människor mår, vad HIF kan göra och om de vill vara medlemmar.
– Vi försöker vara så proaktiva som möjligt och ger informationen som vi har i dagsläget, så att partners och medlemmar inte ska känna sig bortglömda när det inte spelas fotboll.
Att ringa runt till befintliga och tidigare medlemmar är både ett sätt att få fler att bli medlemmar, och ett sätt att visa att föreningen är medveten om att situationen tär på fler än bara HIF. Kampanjen #JagÄrHIF har dessutom resulterat i att cirka 700 nya medlemmar strömmat in. Det totala antalet är nu drygt 2 800.
– Vi vill också ta hand om de som är lite äldre och som har det tufft i dessa tider. Då försöker vi ringa och ha en mer social stund där de får prata med representanter från HIF. Det känns också som en viktig del just nu, när många sitter hemma och i karantän, att de ska känna att HIF ringde upp, HIF brydde sig, HIF tänkte på mig. Det kan bli att vi värvar en ny medlem, eller att vi har ett 20 minuter långt samtal om livet. Det känns som en god och viktig gärning just nu.
– Folk blir jätteglada när vi ringer. I det stora hela är man väldigt positiv till det här, och är villiga till att prata, komma med idéer och bli delaktig. Det bygger dock på att vi är väldigt transparenta, och lyhörda till kritik. Om man är missnöjd med någonting i HIF ska man kunna vädra det till oss.
Reporter på Fotboll Skåne