Hansson: MFF ska inte vara så här dåliga på att bygga hype
Ingen vet hur intresset kommer att vara för Malmö FF, eller Allsvenskan, framöver.
Därför blir det extra riskabelt att störa det med dåliga tekniska lösningar.
Man hade kunnat prata en del om matchen i går. Det mest fundersamma för mig var att Jon Dahl Tomasson inte gjorde mer i andra halvlek, en halvlek som han själv inte var nöjd med. Matchcoachningen lämnade åter en del att önska. Efter matchen fick jag en del meddelanden och jag frågade även andra: alla var till exempel lika överraskade över att Dahl Tomasson bytte in kontringsspelaren Sarr mot en lågt parkerad motståndarbuss.
Särskilt eftersom det var det enda som gjordes under halvleken, förutom ett rakt Lewicki-Innocent-byte. När man känner bloddoft borde man kunna gå hårdare för fler mål. Ett insläppt mål bakåt på hemmaplan är heller inte riktigt lika farligt längre efter den strukna bortamålsregeln. En tidigare allsvensk tränare tyckte att Nanasi borde ha flyttats ner i planen för att dirigera spelet därifrån, och jag blev lite sugen på 3-4-3/3-5-2 med Rieks och/eller Berget som vingback eftersom MFF har tränat trebackslinje i sommar.
Men mest funderade jag på något annat.
När MFF hade sin första herrtävlingsmatch inför publik på 16 månader så var det först en massa strul med biljetter (och tydligen är det nya problem inför Sirius på lördag), och sedan en massa strul med MFF:s sändning. Det är inte som att MFF har haft IT-frågetecken tidigare: lojalitetsprogrammet används/användes med hjälp av ett excel-dokument, och en WordPress-baserad hemsida för 2,5 miljoner kronor låter mycket oavsett vem man än frågar.
Men den här gången är det framför allt en så taskig tajming. Allsvenskan, och MFF, hade sin största styrka i publikintresset innan pandemin kom. Det intresset måste byggas upp igen eftersom man inte vet vad som har hänt på 16 månader. Skulle det se ut precis som innan pandemin: utmärkt. Men jag tror inte att det blir så enkelt.
MFF har tidigare åkt snålskjuts på det som supportrarna har gjort, men det blir inte enklare av att MFF försvårar att se laget spela. Det går att argumentera för att den lojala basen kommer till matcher oavsett, men den lojala basen får också med sig andra på intresse-tåget.
Nu syns det att MFF måste bli bättre på att själva skapa hype och inte bara vänta på att supportarna ska göra det. Ibland känns det som att den största kritiken från de egna supportrarna är just kring sådana här grejer. Som att MFF har levt i en lite annan verklighet och tagit saker gör givet.
Det känns som att hela deras kommunikationsidé är att vara säkert och ”low-key”, snarare än att våga ta ut svängarna och ibland våga misslyckas (det märks till och med när man intervjuar spelare). Föreningens egna kommunikation utåt, oavsett om det handlar om information eller ”content”, har också varit medioker i flera år. Och en så ”enkel” sak som MFF-shopen är ett konstant frågetecken kring vad de håller på med.
Tydligen delade MFF ut signerade kepsar om man som supporter hade efterskänkt pengar och de såg ut… Såhär.
Här är de, kepsarna. Signerade av Dahlin (svarta) och Lewicki (mörkblå). Herregud. pic.twitter.com/a7RBZujMXR
— Jonas Appelqvist (@jnspplqvst) July 7, 2021
Det är bara en liten, liten del i det hela, men det förvånar mig inte att det på stan är vanligare med kläder från exempelvis Supporterhuset än MFF:s egen shop (om man bortser från officiella matchtröjor).
MFF måste bli bättre, både med tekniska lösningar och att skapa hype, om de vill bli en större förening.
Foto: Bildbyrån