HIF:s försäljning av säsongskort rullar på – trots nedflyttningen
Trots nedflyttningen till superettan går HIF:s försäljning av säsongskort inför nästa säsong fint.
– Det rullar på bra, framför allt på södra (ståplats), kommenterar Fredrik Elgström, privatmarknadschef hos HIF.
Säsongskortsförsäljningen har varit igång i drygt en vecka. Jämfört med första försäljningsveckan förra vintern har man sålt 45 procent fler säsongskort till södra stå.
– Totalt sett ligger vi några procent över (förra årets nivå). Det är kul att se att alla delarna är med och att det finns ett sug så här tidigt, säger Fredrik Elgström.
– Förra året hade vi ändå hajpen med allsvenskan och mycket känslor efter kvalmatchen. Därför är det kul att se att vi är med och kör, det sänder bra signaler.
Vad har ni gjort annorlunda i år?
– Vi har ett tydligt kampanjpris på södra, med billigare pris fram till nyår. Det har gjort en del. Sedan har vi jobbat mycket tydligare med målgrupper i kommunikationen. Mot familjer och pensionärer och så vidare.
– Vi har en julkalender (i sociala medier). Vi försöker premiera de som köper tidigt – ju tidigare du köpt desto fler chanser har du att vara med i julkalendern och vinna något.
Elgström berättar att HIF i år också har flera nya typer av erbjudanden som komplement till traditionella säsongskort. Exempelvis ett så kallat flexkort där man istället för exakt en fast biljett per match får 15 matchbiljetter att disponera över hela säsongen. Liknande erbjudanden finns även för barnfamiljer.
– Det skapar mer flexibilitet, det är kul att folk har hittat det och börjat anamma det, säger han.
Har ni något kvantitativt mål i antal sålda säsongskort?
– Nej, egentligen inte. Vi har en publikbudget att slå. Det viktigaste är att vi hittar rätt mix, att det blir en bra blandning av sittplats och södra. Men vi har ett tydligt mål att vi vill försöka sälja 1000 på södra. Vi har en barometer på hemsidan som alla kan följa och vi är över 300 nu.
Förra året var antalet säsongskortsinnehavare, inklusive HIF:s partners, knappt 3000.
– Det är där någonstans man vill ligga. Jag vill inte att vi ska tappa (i antal) trots att vi åkt ur. Därför är det kul att den här första försäljningsveckan visar att vi är med.
Foto: Bildbyrån
Reporter på Fotboll Skåne