HIF förvånade efter SEF-kritiken: “Vi är lösningsorienterade”
Mats Enquist, SEF, var kritisk till HIF:s nya samarbete med NENT Group i en intervju med FotbollDirekt.
Nu hoppas HIF:s ordförande Krister Azelius att man ska finna en gemensam lösning.
– Vi kommer att vara lösningsorienterade, och om inte övriga parter är det kommer det på ett eller annat sätt bli deras problem, säger han till Fotboll Skåne.
Helsingborgs IF presenterade tidigare i veckan ett stort sponsoravtal med NENT Group, som bland annat innefattar att HIF:s herrlag kommer att spela med Viaplay på sina ryggar. Samtidigt har SEF och de svenska elitklubbarna inför den här säsongen slutit ett nytt tv-avtal med konkurrenten Discovery Networks.
Mats Enquist, generalsekreterare hos SEF, var i en intervju med FotbollDirekt kritisk till HIF:s agerande och menade på att man behövde ta ett snack med klubben. När Fotboll Skåne når ordföranden Krister Azelius menar han snarare att det är ett missförstånd, och att Helsingborgs IF inte vetat om att partnerskapet skulle kunna vålla problem.
– Om det är på det viset att Discovery-avtalet innehåller en begränsning för oss, att ha en konkurrent till dem på våra lokala dräkter, är det en fullständig nyhet för oss, säger han till Fotboll Skåne.
– Men om det är på det viset att SEF har givit en branschexklusivitet i mediaavtalet som innebär att vi inte är fria att sälja tröjreklam så måste jag säga att de dels borde ha inhämtat vårt, föreningarnas, tillstånd att gör det. Om jag nu har fel på den punkten, att man inte behöver hämta in godkännande på det utan kan göra det utifrån medlemskapet, vilket det möjligen kan vara, hade det åtminstone varit rimligt att vi fick besked om det.
Krister Azelius öppnar också för att det kan ha varit HIF som har missat informationen, och är i sådana fall öppen för att pudla. Men det viktiga nu är att vara lösningsorienterade mot alla parter – både mot NENT Group och SEF tillsammans med Disovery Networks.
– Vi hade ju inte sålt ryggtavlan till Viaplay och NENT Group om det var så att vi hade besked om att det här fick man inte göra. Det är fullkomligt självklart. Vi är inte ute efter att fördärva, störa eller utmana SEF.
– Det som händer nu är att SEF får visa för oss att det här fick vi inte göra, och så får vi ifrågasätta varför de inte sa det till oss så att vi visste det. Sen får vi ta diskussionen med NENT Group sen, för att se hur vi ska hantera det här nu.
HIF har enligt Krister Azelius försökt få tillgång till SEF:s avtal med Discovery Networks tidigare, för att se om det finns några juridiska hinder för att inleda ett samarbete med en konkurrent till företaget. Men den möjligheten har inte besvarats av SEF. Nu hoppas HIF:s ordförande att parterna gemensamt ska hitta en väg som gör alla nöjda, och att man ska slippa ta till den juridiska vägen för att hitta en lösning.
– Det vi vill är att klara ut begreppen och att det här blir rätt. Om jag ska tvingas säga det får det gärna bli att det blir rätt för alla inblandade, och skulle det inte bli det får vi kolla på vad som är juridiskt rätt såklart. Då drar jag mig inte för att kika på de juridiska förutsättningarna för det här.
– Men där vill vi inte hamna, utan vi vill lösa detta gemensamt. Vi kommer att vara lösningsorienterade, och om inte övriga parter är det kommer det på ett eller annat sätt bli deras problem.
Reporter på Fotboll Skåne