”Hårt och tydligt jobb krävs” – Sandborg om nyrekryteringar och publik
HIF utökar kontoret. Fredrik Elgström blir ny säljare gentemot privatmarknaden, med fokus på att bland annat öka publikintäkterna. Senare i år kommer en säljare på företagssidan att anställas. Dessutom blir kommersielle chefen Reda Chahrour vice klubbdirektör.
Klubbdirektör Joel Sandborg menar att utökningen på den administrativa sidan på sikt möjliggör intäktsökningar som kommer att stärka fotbollslaget.
– Om inte kontoret drar in intäkter kan vi inte köpa spelare, säger han.
Kommersiella chefen Reda Chahrour (till vänster i bilden ovan) kommer alltså att få en större roll på kontoret. Han blir nu vice klubbdirektör i föreningen.
Klubbdirektör Joel Sandborg (till höger i bilden ovan) berättar att en stor del av hans arbete sker utanför Olympia, gentemot olika intressenter såsom kommun och företag. Särskilt med anledning av att HIF nu är i allsvenskan.
– Vi behöver en person här inne (på Olympia) som kan ta beslut och agera när jag inte är här. Jag kan jobba mer strategiskt gentemot styrelsen och han kan jobba mer inom organisationen i det dagliga. Därför är det bra med Reda som har bred bakgrund och har gjort ett fantastiskt jobb, kommenterar Sandborg.
– Han (Reda Chahrour) kommer att ta övergripande ansvar över hela kontoret, under mig. Vi är på en resa där vi varit extremt kort bemannade över tid, vilket är en av nycklarna till att vi fått ordning på ekonomin. För att växa framåt behöver vi bygga upp organisationen. Reda blir tillsammans med mig ansvarig för att bygga upp den på plats.
Fredrik Elgström, som tillhörde HIF:s A-trupp 2001-04, tillträder i augusti i rollen som försäljningschef privatmarknad.
– Det rör allt som är riktat ut mot privatpersoner: Biljetter, säsongskort, medlemskap, merchandise, supporterrelationer, publikrekrytering, arrangemang och event på stan, berättar klubbdirektören.
Elgström har erfarenhet från arbete med kundrelationer inom bland annat SAS och Öresundskraft.
– Det är en bred roll i att öka våra privatmarknadsintäkter. Främst rör det att arbeta in publik på den nivå vi haft tidigare. Där krävs ett hårt och tydligt jobb i hela regionen, för att komma ut med event och kreativ marknadsföring, säger Sandborg.
HIF har på årets fyra allsvenska hemmamatcher haft följande publiksiffror: 11407 mot IFK Göteborg, 5137 mot Elfsborg, 5673 mot Häcken och 6507 mot IFK Norrköping.
Hur ser ni på publiksiffrorna så här långt i år? Har de varit enligt plan?
– Vi har definitivt haft lite färre åskådare än vi hade önskat. Vi ser att södra stå fortsätter leverera storartat med väldigt mycket publik och vi har väldigt bra underlag från sponsorer. Men enskilda biljettköpare saknar vi lite grand.
– Vi hade känt oss mer tillfredsställda med ett par tusen till per match. Premiären var vi supernöjda med. Sedan får man räkna med att lag som Elfsborg och Häcken som inte driver mycket publik till sina egna hemmamatcher inte driver publik till Olympia heller. Däremot var det lite bättre mot Norrköping och det ser ut att bli betydligt bättre mot AIK (den 29 maj).
Klubbdirektören påpekar att under april månad hade HIF tre hemmamatcher, varav de två sista låg strax före ”löning”. Samtidigt hade Rögle sex hemmamatcher under samma period.
– Då måste man (publiken) prioritera i vad man gör, det var en period som var ekonomiskt tuff för de som är intresserade av att gå på sportarrangemang.
– Vi håller uppe bra snittnivå på biljetterna, vi har varit lite försiktiga när vi budgeterade. Sedan får det inte se ut så här hela säsongen, vi kommer att behöva matcher som mot AIK, där vi tror på nio-tiotusen.
Sandborg pekar på det långsiktiga arbetet, där HIF antagit en femårsplan som är vägledande.
– I övrigt är det långsiktighet som gäller i att locka tillbaks publiken. Vi måste öka intäkterna, därför stärker vi upp med Fredrik. Det kommer att ta ett antal år innan vi är tillbaks, man måste jobba strukturerat.
Han exemplifierar:
– Vi har bjudit in flera hundra kids från föreningslivet i Helsingborg till de här matcherna. Där hoppas man att upplevelsen på Olympia är så bra att man vill gå fler gånger med sin familj. Vi krigar på för att förbättra upplevelsen, vilket successivt kommer att ge resultat.
Senare i år kommer en företagssäljare också att anställas.
– Huvudfokus blir mer försäljning mot företag. Att arbeta mycket mer med matchdagsförsäljning som bjudningar med personal i våra restauranger. Vi har fantastiska miljöer i det. Vi behöver en säljare som kan jobba med att få företag att vilja representera (på Olympia), säger Sandborg.
De två nyanställningarna sker inom ramen för den ökade personalbudgeten (2,8 miljoner jämfört med 2021) på den icke-fotbollsmässiga sidan, som blev möjlig tack vare uppflyttningen till allsvenskan.
– Sedan har vi budgeterat för att ta mer personal på timmar också, i projekt.
Joel Sandborg menar att utökningen av kontoret är en förutsättning för att stärka fotbollsverksamheten på sikt.
– Om vi inte har personal här som drar in marknadspengar och säljer biljetter, så kan man inte betala löner till spelare.
– Vårt kontor är fortfarande väldigt litet jämfört med de våra konkurrenter vi har. Men vi vill bygga effektivt istället för att ha en stor massa. Varje enskild tjänst överväger vi väldigt noga innan vi tillsätter.
Foto: Bildbyrån
Reporter på Fotboll Skåne