Oskar Månsson: Välkomna in i värmen, alla nya prenumeranter!
Till alla nya prenumeranter: välkomna in i värmen!
Ni är många som har anslutit under årets första fotbollsveckor, vilket vi är mycket glada för.
Fotboll Sthlm hade aldrig klarat sig utan draghjälpen från er läsare.
Fotboll Skåne hade inte ens sett dagens ljus.
Men vi är här för att stanna – tack vare er. Det må vara en aning pretentiöst, men vårt mål från första stund har varit att förändra sportjournalistiken. Jag tycker nog att vi redan har gjort det i viss mån sett till allt engagemang från er som läser. Rätt ofta ser man också hur andra efterliknar vårt tilltal eller journalistiska grepp som vi har spånat fram.
Det är förstås helt okej, vi lånar också friskt från andra. Samtidigt är det viktigt för oss att tänka i nya banor och utmana gamla förhållningssätt. Om alla andra springer efter samma boll ska vår instinkt vara att titta åt andra hållet. Jag tycker att vi har kommit ganska långt med det synsättet.
Att 2020 var ett kämpigt år är ingen hemlighet. Många av våra kortsiktiga planer ställdes på ända när pandemin slog till och vi fick kämpa hårt för att hålla näsan ovan vattenytan. Det har varit tufft, men vi har också lärt oss mycket.
En nyckel, tror jag, är att inte ha för bråttom. När vi granskade polisen som allra mest intensivt under 2019 berömde polisforskaren Stefan Holgersson oss för hur ”jobbiga” vi var. Jobbiga för polisen alltså. Eftersom vi inte satte upp några deadlines eller ”gick hem för dagen” som många andra kollegor på stora redaktioner var våra granskningar ständigt pågående. Hur mycket polisens kommunikationsenhet än försökte slingra sig – eller hur liten saken i sig faktiskt var – släppte vi aldrig taget.
Tiden var på vår sida.
Samma sak gäller vår strategi för Fotboll Sthlm och Fotboll Skåne. Varje dag tillkommer nya prenumeranter och även om vi är långt ifrån vårt mål är jag övertygad om att vi inte bara kommer att lyckas, utan även bli stora med tiden, tack vare all draghjälp från er. Det måste bara bli så.
Allting tyder på att de som kommer att lyckas i mediebranschen är de som lyckas vara relevanta för sin målgrupp. Nisch och fördjupning är framtiden, oavsett vilket ämne som det handlar om. Det är på många sätt en hoppfull utveckling. För visst kan man fortsatt clickbaita till sig trafik och kanske en och annan tillfällig prenumerant, men i längden går det inte att lura läsaren. Är man inte relevant nog så ryker man.
Med andra ord finns det inga genvägar. Som tur är har vi inga tankar på att avvika från vår kurs, för vi vet ju att tiden är på vår sida.
* * *
Vill du vara med på vår resa?
För blott 25 kronor i månaden blir du prenumerant för Fotboll Sthlm här och Fotboll Skåne här. Jag vågar nästan lova att du inte kommer bli besviken.