De svenska klubbarnas styrka med 51%-regeln: Supportrarna
I nästan varje Europamatch möter MFF lag som är helt beroende av rika ägare.
MFF har dock skapat framgång tack vare, och inte trots, 51%-regeln.
– Även om andra klubbar har många supportrar så tror jag den genuina känsla är ännu större med medlemsägandet, säger VD:n Niclas Carlnén till Fotboll Skåne.
Motståndarna har drivits av energidrycksföretag och biltillverkare. En miljadär som har skapat ett bettingbolagsimperium och då årligen pumpat in tiotals miljoner kronor i Vardar. En italiensk investerare som inte har några problem att täcka upp för stora förluster i Lugano. Qatar-ägda PSG. När de mötte ungerska Videoton, vars ägare är landets fjärde rikaste person, spelades matchen vägg i vägg med president Victor Orbans hus.
I Europacuperna har det varit många exempel på ”rikast ägare vinner”, men Malmö FF har ofta stuckit ut med modellen där medlemmarna är ägare. Vilka är då de stora fördelarna för klubbarna med 51%-regeln?
– Engagemanget, och jag tycker vi och publiken har visat det i alla matcher vi har spelat. Det finns oerhört mycket känslor, man känner att man är del i något större, man skapar en ”vi”-känsla. Även om andra klubbar har många supportrar så tror jag den genuina känsla är ännu större med medlemsägandet, säger Niclas Carlnén.
För två år sedan publicerade UEFA en rapport om alla europeiska högstaligor och jämförde då ligorna med varandra. Allsvenskan stack ut på några punkter, men där den stack ut mest var supportrarna. Allsvenskan hade bland annat klart mer publik än vad den ”borde” ha.
Det finns också saker specifika för MFF. De slog nyligen klubbrekord i antal medlemmar på plats på ett årsmöte, de var drygt 4000 på plats på en bortamatch i Tyskland, och de är ofta klart större på exempelvis sociala medier än sina europeiska motståndare.
– Jag tror också alla våra anställda i klubben brinner för MFF precis som våra supportrar gör. Sedan får man vara professionell och man ska inte ta förhastade beslut dagen efter match, men jag tror det förhållningssättet gör att man anstränger sig lite mer än om det bara är ett vanligt jobb. Man vet att det man gör påverkar så många andra. Det gör nog att vi kan göra lite mer med lite mindre.
Det var ju ett absurt tryck på Stadion för några år sedan i Europa, men jag tror alla håller med om att den absurda nivån har försvunnit. Finns det något ni kan göra som förening för att försöka komma tillbaka dit?
– Anledningen till det var att man hade presterat något som man inte hade förväntat sig, när man är en underdog som skapar någonting stort.
– Det vi jobbar med är att hela tiden bli bättre. Att förvänta sig att man ska bli bättre. Då tror jag var och en inte ska bli för bortskämd, utan att man gläds lite åt framgången även i de matcherna där vi förväntas vinna eller ta poäng mot ett europeiskt motstånd. Samma ambition som vi i föreningen har, att bli bättre, måste vi se till att de runt omkring oss har och se till att vi skapar lika mycket engagemang och glädje även om det inte är en ny Salzburg.
Foto: Bildbyrån